Praktisk informasjon for beboere

Praktisk informasjon for nye beboere


 

Ta gjerne kontakt med oss i styret dersom du lurer på noe eller dersom noe er uklart. Styrets e-postadresse er styret@lindern3.no Her følger en del praktisk informasjon som kan være nyttig for både nye- og etablerte beboere i borettslaget.

 

Bomiljø
Å bo i et borettslag sammen med 142 andre andelseiere er sosialt og hyggelig. Benker og uteområder brukes flittig av mange av beboerne i borettslag. Dette er møteplasser som bidrar til et godt bomiljø i borettslaget. På 17. mai har borettslaget tradisjon med eget tog med skolemusikk og servering. Første søndag i advent tenner vi juletreet og serverer gløgg og pepperkaker til levende julemusikk. Enkelte somre har det vært arrangert sommerfester med langbord i gården. Alle er velkomne, og alle tas godt imot.

 

Ordensregler eller trivselsregler
Finnes på oppslagstavlen i den enkelte oppgang og på nettsiden
www.lindern3.no. Vedtektene inneholder viktig informasjon og bestemmelser. Bestemmelser angående lofts- og kjellerutbygging fås ved henvendelse til styret.

 

Oppslagstavler
Følg med på oppslagstavlen ved søppelrommet. Viktig informasjon blir slått opp på døren til søppelrommet eller i enkelt tilfeller på oppslagstavlene i de enkelte oppgangene.

 

Bruk av utearealene og lekeplassen
Alle er velkomne til å benytte det flotte uterommet vårt. For at uterommet skal være et hyggelig sted å være har borettslaget følgende regler:

  • Private permanente utemøbler skal ikke forekomme. Alle private møbler skal tas inn etter bruk/hver kveld.
  • Alle griller skal tas inn etter bruk/hver kveld. Grill skal slukkes helt før den tas inn (CO-gass). Engangsgriller er ikke tillatt på gresset. 
  • Borettslagets sittegrupper skal settes tilbake på sine respektive plattinger hvis de har vært flyttet på. 
  • Leker og annet privat utstyr i forbindelse med friluftsaktiviteter skal ryddes inn i egen bod etter bruk. De voksne må ta ansvar for barnas leker.
  • Hvis noen beboere anlegger blomsterbed, så må utemiljøgruppa og portner konsulteres for utforming sånn at gressklipper skal kunne manøvrere rundt. Kontakt styret for mer info styret@lindern3.no eller sjekk veiledning for typer beplantning på www.lindern3.no

 

Brannsikkerhet
Borettslaget utfører kontroll av røykvarslere og brannslukningsapparater. Dette blir varslet i forkant med oppslag i hver oppgang. Det er svært viktig at rømningsvei, dvs trapperom, holdes fritt. Det skal ikke settes noe her. Det er kun tillatt med dørmatte og dørskilt. Gjenstander i rømningsvei kan bli fjernet uten videre varsel for å ivareta brannsikkerheten.

 

Reglene om brannsikkerhet medfører at det ikke skal oppbevares gjenstander i trappeoppgangene som er rømningsvei. Det gjelder barnevogner, sykler, leke- og sportsutstyr, skohyller, osv. Gjenstander i trapperom kan bli fjernet uten videre varsel for å ivareta rømningssikkerheten. Gjør det kjent med sekundær rømningsvei som er dobbeltvindu ut mot gate. Det er heller ikke tillatt å oppbevare gjenstander på fellesarealer i kjeller og på loft, utenom der det er sykkelbod. Sykkelbod skal kun brukes til sykler og barnevogner i bruk. Det skal aldri oppbevares brennbart el. brannfarlig materiale i fellesarealene.

 

Lofts- og kjellerboder
Bodene skal merkes med adresse og leilighetsnummer. Det skal ikke settes elektriske installasjoner i bodene (kjøleskap, fryser, tørkeskap, osv).

 

Piper/ildsteder
Hvis du/dere ønsker å montere et nytt ildsted, ta kontakt med styret først for å forsikre dere om at pipen er i bruk som pipe. Pelletsovner er ikke tillatt. Det skal heller ikke brennes papir, papp og annet brennbart enn ved, da dette tetter pipeløpet over tid. 

 

Trappevask
Trappen i oppgangen rengjøres av Absolutt Rent AS. Renholdet utføres annenhver uke. Beboere som ønsker at det vaskes under dørmatten, må ta inn matten senest kvelden før. Det settes opp vaskelister i hver oppgang, med oversikt over hva som rengjøres. Renholderen signerer skjemaet for hvert besøk. 

 

Dyrehold
Det må søkes styret om tillatelse for dyrehold
forut for anskaffelse av dyr. Det er ikke tillatt å lufte katt i gårdsrommet, lufting av hund skal gjøres uten at det er til sjenanse for andre.

 

Fellesvaskerier
Det er fellesvaskerier i Armauer Hansens gate 2A og Eugene Hanssens gate 2B. Regler for bruk av vaskeriene er slått opp i vaskeriene. Der finner dere også en kalender for reservasjon av vasketid. Felles adkomst er via respektive kjellerdører med oppgangsnøkkelen.

 

Bredbånd og Digital-tv
Borettslaget har kollektivt bredbånd og digital-tv avtale med Telia. For mer informasjon og tjenestetilbud kontakt Telias kundesenter på telefon 924 05 050.

 

Parkering og kjøring i gården
Parkering i gården er kun tillatt for de som benytter seg av leid plass. Kjøring med bil skal begrenses til det høyst nødvendige, og det må ikke kjøres eller parkeres på gressplen eller blomsterbedområder. Da er det bedre å parkere midt på asfalten, det er likevel ingen biler som skal forbi. Særlig aktsomhet er nødvendig ved kjøring, da det er mange små barn som leker i gården. Det skal ikke kjøres fortere enn gangfart.

 

Parkeringsplass
Vi har venteliste for parkeringsplass i gården. Søknad for å bli satt på venteliste sendes styret. Parkeringsplass blir tildelt etter ansiennitet på listen. Det er for tiden lang ventetid. 

 

Nøkler
Trenger dere flere systemnøkler til hoveddøren til oppgangen
skal disse bestilles hos styret@lindern3.no Se eget bestillingsskjema. Systemnøkkelen passer til egen oppgang inkl. loft og kjeller, søppelrommets to dører, kjellerdør og vaskeridør i Armauer Hansens gt 2A, kjellerdør og vaskeridør i Eugene Hansens gt 2B, samt til hengelås på felles utebod (den til høyre). Piratkopier ødelegger låsene og knekker etter en tids bruk. Nøkler og eventuelt låser til leilighetsdøren og postkassen skaffer dere selv hos et låsfirma.

 

Postkasseskilt
Skilt til postkassen kan du bestille selv på posten.no eller hos en lås- og nøkkelforhandler.

 

Navnelapp på ringeklokken
Borettslaget printer opp navnelapper til ringeklokkene og monterer de slik at vi kan unngå masse klistrelapper. Send e-post til styret@lindern3.no med navn på forrige eier og nytt navn, samt leilighetsnummer/plassering. Navnelappen er 3,0 cm x 3,0 cm. Det er plass til maksimum 4 linjer og maksimum 12-14 tegn på hver linje.

 

Søppel
Det er søppelbeholdere for husholdningsavfall/restavfall i søppelrommet. Det er også beholdere for papp og papir. Pappemballasje flatpakkes før de legges oppi papirbeholderen. Ta ansvar for at søppelrommet er ryddig, og bruk også de innerste beholderne. På den måten slipper vi problemer med skadedyr, lukt, osv. Det er den enkelte beboers ansvar
å sørge for at avfall fra oppussing blir kastet. Dette skal ikke legges i borettslagets søppelbeholdere. Privatpersoner kan levere avfall gratis på Haraldrud gjenbruksstasjon. Nærmeste miljøstasjon som tar i mot farlig avfall  Marienlyst mobile minigjenbruksstasjon.

 

Stoppekraner
Gjør deg/dere kjent med hvor stoppekranene er slik at en eventuell vannlekkasje kan stoppes så raskt som mulig. Det skal være stoppekraner på vanntilførselen til både kjøkken og bad inne i leiligheten. Det er også stoppekraner i kjeller. Med disse kan man stenge vannet i hele oppgangen hvis nødvendig. Skru av stoppekran i egen leilighet når du reiser på ferier.

 

Dugnad
Vi arrangerer vår- og høstdugnad. Dette er også hyggelige anledninger til å treffe gårdens beboere og bidra til å holde gårdsrommet vårt i stand. Det er alltid god deltagelse og stor arbeidsinnsats. Ved deltagelse på dugnad tilbakebetales dugnadstillegget for siste halvår. Dugnadstillegget er på 60 kr. pr. mnd. og betales inn samtidig med felleskostnader (husleie). Tidspunkt og mer detaljert informasjon blir slått opp i god tid før dugnadene.

 

Forretningsfører
Oslo og Omegn Boligforvaltning AS, (OBF), utfører forvaltnings- og regnskapsførertjenester for borettslaget. Ved spørsmål om betaling av felleskostnader eller eierskifte kan forretningsfører kontaktes på telefon 22 12 23 40 eller firmapost@obf.no

 

Skadesaker/forsikring
Alle andelseiere og beboere tegne egen innboforsikring. Skader på bygget er forsikret gjennom borettslagets bygningsforsikring. Dersom det oppstår skade i boligen må man umiddelbart iverksette skadebegrensende tiltak og melde fra til styret om skaden. Styret melder fra til forsikringsselskapet. Kontakt for skadesaker er styret@lindern3.no

 

Kontakt styret
Styret har en postkasse ved søppelrommet, men foretrekker henvendelser pr e-post (styret@lindern3.no). Det sikrer raskere svar. Styret har møter hver måned unntatt i juli. Hvis det haster med å kontakte oss, som for eksempel ved vannlekkasje eller det er trøbbel med låsen til oppgangen, send e-post eller ring en av oss. Kontaktinfo til styreleder og navn på styrets medlemmer finner du inne på nettsiden
www.lindern3.no

 

Portner
Vi har portner som er fast ansatt i deltidsstilling. Han har blant annet ansvar for å vedlikeholde utearealet, dvs klippe plener om sommeren, og måke og strø om vinteren. Han skifter også lyspærer i oppganger og fellesarealer. Portner Jonas har e-posten
portner@lindern3.no

 

HMS/Avviksmelding
Beboerne er viktige medspillere i drift og vedlikehold av borettslaget vårt. Har du sett noe som du mener bør utbedres, gi styret beskjed på
styret@lindern3.no

 

Med vennlig hilsen

Styret i Lindern Kvartal III brl